Dos meses en España

8 juni 2015 - Valladolid, Spanje

Lieve allemaal,

De tijd vliegt, alweer twee maanden in het mooie Spanje! En sinds de vorige blog hebben we niet stil gezeten, dus weer tijd voor een nieuwe. Ondertussen is het warm zomers weer, met temperaturen die oplopen tot zo’n 30 graden! Gelukkig hebben ze hier genoeg terrasjes om ’s avonds na een werkdag even bij te komen! Op de donderdagen genieten we van tapas jueves (tapas donderdag). Overal in de stad kun je dan voor heel weinig tapas eten en kost het bier een euro minder. Jammer dat ze dat niet op vrijdag plannen, maar we genieten er niet minder om ;) De weekenden staan meestal in het teken van de provincie verkennen. Valladolid ligt in Castilla y Leon en dat is een vrij grote provincie met allemaal leuke steden en dorpen.

Sinds de vorige blog zijn we in Salamanca en Ávila geweest. Weer heel anders dan Segovia, Madrid en Valladolid! Salamanca is een universiteitsstad en wat drukker dan Valladolid. Belangrijk hier is dan ook de universiteit. Een mooi gebouw met een gigantische gevel waarin van alles is gebeiteld (mensen, dieren, planten). Het verhaal bij deze gevel is dat je de kikker moet vinden. Eerstejaars studenten worden voor de gevel gezet en als ze de kikker vinden dan zullen ze slagen voor de studie. Als kikker zijnde moest en zou ik uiteraard die kikker vinden. Het kostte wat moeite en met een klein beetje hulp hebben we ‘m uiteindelijk gevonden! Ávila is weer heel anders! Een stukje rustiger en nog helemaal ommuurd door een oude stadsmuur, waar je voor een groot deel overheen kan wandelen. Een typisch gerecht hier is Chuletón en dat moest Jelle uiteraard uitproberen. Erg blij was hij (zoals jullie kunnen zien op de foto) met 800 gram vlees op zijn bord en het smaakte gelukkig ook nog goed!

We zijn ook nog een weekend in Madrid geweest. Het was tijd om weer een nieuw stukje te ontdekken en om ons onder te dompelen tussen de Spanjaarden bij het stierenvechten! Voor ons als Nederlanders is dit een wat lugubere en onbekende traditie, maar wel de ultieme Spaanse ervaring dus besloten we om een kijkje te nemen. In Madrid staat de grootste arena van Spanje en deze maand waren de San Isidro feesten, waarbij elke dag een gevecht is. De sfeer, entourage en beleving van de Spanjaarden is intens en best wel bijzonder om mee te maken. Het doden van de stier is niet erg leuk, maar we vonden het wel een bijzondere ervaring die we niet hadden willen missen.

Op zondag hebben we Vasco en Sascha opgehaald van het vliegveld om ze mee te nemen naar Valladolid. We hebben rondgewandeld door Valladolid, tapas gegeten en appelcider gedronken! Na één nachtje zijn ze weer terug gegaan naar Madrid om deze mooie stad verder te ontdekken!  Afgelopen woensdag kwamen mijn ouders aan in Valladolid! Ontzettend leuk om ook aan hen “onze” stad te kunnen laten zien en te genieten van nog meer tapas, vino y cañas! Ook hebben ze een lesje Spaans mee kunnen pikken met ons! Vrijdag had ik een dag vrij en ben ik samen met paps en mams naar Ávila gegaan. Zaterdag was Jelle ook gezellig vrij en zijn we met z’n vieren naar Madrid gegaan. Na al een aantal bezoeken wisten we aardig de weg en konden we ze langs alle hotspots leiden! Vanochtend was het dan helaas weer tijd om afscheid te nemen na een aantal ontzettend gezellige dagen! Maar de volgende visite is al bijna onderweg, morgen komen Nina en Wim aan! Dus voorlopig zitten we nog steeds niet stil en vermaken we ons nog heel erg goed!

Hasta luego!

Jelle en Lisette

1. Wendy:
    Lieve levensgenieters,

Wat leuk weer om te lezen en de foto's maken het plaatje helemaal compleet :)!
    Je hebt toch zeker wel al de Flamenco gedanst, Liset?

Blijf lekker genieten. Ik ben benieuwd naar jullie volgende blog!

Liefs, ook namens Gerben,

Wendy
  2. Krista:
    8 juni 2015
    Wat een leuk verhaal! Leuk om zo (een beetje) mee te krijgen hoe jullie het daar hebben. Klinkt allemaal top, geniet er lekker van samen! Liefs xxx ons
  3. Mama/Hermine:
    Hoi, hoi,
    Als ik de verhalen lees wat jullie tot nu toe al allemaal hebben gedaan, begrijp ik heel goed dat jullie je prima vermaken.
    Dat was wel een geluksmomentje denk ik Jelle, 800gr vlees voor jou alleen.
  4. P&M:
    9 juni 2015
    We kunnen beamen dat het genieten is in en om Valladolid. Een stad met veel variaties, heerlijke tapas en hoge temperaturen, die dorstig maken. In de omgeving is het nodige te beleven, zoals in de blog te lezen valt. Ook wij hebben ervan genoten, hedenochtend nog in Segovia. Een oud historisch centrum met uniek aquaduct. Kortom, een heerlijke ervaring om jullie daar in je eigen bedoening mee te maken. Dikke kus van ons!!
  5. Mirjam:
    14 juni 2015
    Wat heerlijk allemaal! Sorry dat ik nog niet eerder gereageerd heb op de verhalen, maar ik volg ze uiteraard wel! Leuk om jullie belevenissen mee te krijgen en wat een prachtige foto's! Genieten lijkt me! Ik vind het ook erg leuk om je zometeen weer even te zien, gewoon saai in Nederland ;) Kus van ons